Wednesday, April 4, 2012

Tak Salah Mencuba.. InsyaAllah..

Dah dua minggu ni.. Agharr kerap menangis sepanjang malam. Lebih teruk lagi bila Agharr tiba-tiba mahu terjun dari katil. Belum lagi berlari hingga ke dapur sambil mencari saya tengah-tengah malam buta sambil mintak tolong. Kesian sangat.. Mata pejam tapi menjerit-jerit takut. Susu pun Agharr tak mahu. Bila dah setiap malam macam tu.. Bila siang Agharr kepenatan tak cukup tidur.. (saya dan suami pun tak cukup tidur juga..). Mula-mula nak bawak ke klinik.. tapi.. apa yang saya nak terangkan pada doktor nanti....?.. Akhirnya.. Ahad lepas pukul 11 malam, saya dan suami bawa Agharr berjumpa dengan orang bijak pandai (ustaz) untuk menguruskan hal ini.  Takde lah ustaz cakap apa-apa yang pelik-pelik tentang Agharr.. cuma di baca ayat-ayat suci Al-Quran dan memberikan pada kami beberapa Ayat Al-Quran yang elok untuk di jadikan amalan seharian.

Antara amalan yang bagus untuk saya share kat sini ialah untuk 'Pagar Rumah'.

Caranya:
Berdiri mengadap kiblat, dan membaca Ayatul Kursi dengan cara 9 wakaf.


Setelah menghabiskan bacaan Ayatul Kursi tersebut, tarik nafas... dan hembus sambil berpusing ke kiri (lawan arah jam) sehinggalah badan menghadap ke arah kiblat semula. (berpusing setempat je.. bukan pusing satu rumah.. nanti tak cukup nafas pulak masa menghembus tu.. arwah pulak kang..)

Selain tu.. pada parents atau sesapa saja yang selalu balik waktu-waktu senja ke.. malam-malam ke.. eloklah sebelum masuk rumah tu.. mengadap pagar depan rumah tu..baca Ayatul Kursi sekali dan lepastu  ludah sekali sambil  mengarahkan agar makhluk-makhluk hina yang tak berkenaan tu boleh blaah berambus jauh-jauh..jangan nak sibuk-sibuk ikut masuk rumah... (tak payah bersilat pun kat pintu pagar tu.. just buat syarat macam niat dalam hati aje..) Kalau ada jiran tengok macam pelik je.. seelok2nya ajar lah diorang sekali.. biar diaorang pun terselamat dari gangguan yang tak sepatutnya. Kalau jiran bukan islam pulak senyum je laa kat diaorang sebab kalau dah hari-hari kita buat, nanti diaorang dah terbiasa laa kot..pepandai je laa.

Alhamdulillah dah dua hari ni Agharr dah lena tidur dan boleh bergurau-gurau macam selalu. Sebab apa puncanya..memang saya dan suami tak tahu. Ustaz kata mungkin juga antara proses perkembangan kanak-kanak yang makin membesar ke... proses nak dapat adik baru ke... hahaha.. memang ustaz ni best..sebab tak mengarut-ngarut.

Selamat beramal..

1 comment:

  1. Alhamdulillah, umi baca pun dah risau...harap2 betul kata ustaz tu...hanya proses perkembangan agharr bila nak dapat adik..banyak kan sabar dan berdoa..Semuanya di tangan Allah..

    ReplyDelete