Saturday, September 3, 2011

Pagi Raya... ( Cara Kami.. )

Satu hari di Pagi Hari Raya...

Bestnye Mommy tengok Agharr tido .. bentang tilam tengah2 rumah.. orang lain dah bangun tinggal Agharr sorang je tengah-tengah rumah tu.. takpe2.. kalo tak keje kami tak siap.. shhhhhh...


Abah Agharr tengah siap-siap nak pegi Masjid untuk Solat Sunat Aidilfitri. Teringat dialog P Ramlee dalam Madu Tiga. Sudahnya Abah Agharr pakai baju nikah kite je Raya tahun ni.. Errrmmm tapi..kenapa saya dah tak muat pakai baju nikah saya tu??? 


Aktiviti wajib memenuhkan perut-perut.. Sejurus selesai Solat Sunat Aidilfitri.. 


Pagi-pagi raya kami baru terhegeh-hegeh masukkan biskut raya dalam balang.

Juadah wajib kami sekeluarga.. Tak tau lah.. asal Hari Raya je kami sebut juadah istimewa.. Padahal hari-hari lain pun selalu jugak mak saya buat.. Mungkin sebab juadah ni terhidang dari pagi-pagi buta di Hari Raya.. Apa tu??? 



Apa tu???  Laksa Johor..... Perahan limau kasturi... sesudu sambal belachaaan yang kaww tu... daun selasih letak banyak-banyak ...fuhhh... bagi saya itulah penentu kelazatan Laksa Johor nih.. Makan pakai tangan.. guna sudu garfu rasa macam tak puas pulak...



Ni lebihan lauk berbuka malam semalam sebenarnya.. jadi kita letak jugak atas meja..hahaha.. Ketupat tu sipi-sipi je gambar sebab ada beberapa ketul aje.. itu pun orang bagi.. Selalu kitaorang merasa ketupat kalau beraya rumah orang lain..



Gulai Ayam yang wajib guna Ayam Tua.. kurus-kurus pun sedap.. Peha Ayam yang kurus tu selalu jadi rebutan kami adik beradik..



Ermmm.. Ni daging masak apa ye?? Tak ingat.. (ke...tak tau..)


Emmmm.. Hari Raya mesti ada Burasak..hari lain pun ada, tapi saya selalu rasa nak makan waktu Hari Raya aje.. Nasi lemak (nasi aje) di bungkus dengan daun pisang (daun muda).. (cheewahh.. ye ke???main sebut aje kite nih.. rasanya betul kott..)


Ini pulak Lepat Lui / Loey / Lueh.. ape-ape je laa.. yang paling saya suka sesangat..


Saya mesti makan Lepat Lueh macam nih... Mmmm.. sedappp.. Ada orang makan dengan serunding kelapa.. terpulang laah...


Ini pulak.. orang penting Mommy... yang selalu menyibuk-nyibuk sepanjang hari Raya ni.. Sorry Agharr... Raya tahun-tahun depan boleh laaa Agharr merasa lauk pauk Raya ye.. Buat masa ni Mommy boleh cicah-cicah suap sikit-sikit je kat mulut tu..

2 comments:

  1. gulai ayam u nmpk sedap wp kurus..mihahah

    ReplyDelete
  2. heheh.. tu laa Ain..sbb tu laa rmai yg berebut tu agknye..

    ReplyDelete