Sunday, September 4, 2011

Money .. Mommy .. Moneyyyy..

Selama usia Agharr  Setahun tiga bulan ni.. saya dah sedar.. perkataan Mamma yang di sebut hari-hari tu, bukan lah merujuk kepada diri saya. Tapi... Mamma.. menurut Agharr ialah susu. Kalau memanggil saya pulak Agharr akan membahasakan Maaa... Susah sangat Agharr nak sebut Mommy.. jadi, dari siang tadi saya menyebut Mommy berkali-kali akhirnya terkeluarlah perkataan Monnney dari mulut Agharr.. Oleh itu dari waktu itu hinggalah sebelum Agharr tidur tadi.. panggilan Agharr untuk saya ialah Money.. Ummmm.. Ye laah Agharr.. Money pun Money lah..Kite cuba lagi esok ye sayanggg..







Saturday, September 3, 2011

Pagi Raya... ( Cara Kami.. )

Satu hari di Pagi Hari Raya...

Bestnye Mommy tengok Agharr tido .. bentang tilam tengah2 rumah.. orang lain dah bangun tinggal Agharr sorang je tengah-tengah rumah tu.. takpe2.. kalo tak keje kami tak siap.. shhhhhh...


Abah Agharr tengah siap-siap nak pegi Masjid untuk Solat Sunat Aidilfitri. Teringat dialog P Ramlee dalam Madu Tiga. Sudahnya Abah Agharr pakai baju nikah kite je Raya tahun ni.. Errrmmm tapi..kenapa saya dah tak muat pakai baju nikah saya tu??? 


Aktiviti wajib memenuhkan perut-perut.. Sejurus selesai Solat Sunat Aidilfitri.. 


Pagi-pagi raya kami baru terhegeh-hegeh masukkan biskut raya dalam balang.

Juadah wajib kami sekeluarga.. Tak tau lah.. asal Hari Raya je kami sebut juadah istimewa.. Padahal hari-hari lain pun selalu jugak mak saya buat.. Mungkin sebab juadah ni terhidang dari pagi-pagi buta di Hari Raya.. Apa tu??? 



Apa tu???  Laksa Johor..... Perahan limau kasturi... sesudu sambal belachaaan yang kaww tu... daun selasih letak banyak-banyak ...fuhhh... bagi saya itulah penentu kelazatan Laksa Johor nih.. Makan pakai tangan.. guna sudu garfu rasa macam tak puas pulak...



Ni lebihan lauk berbuka malam semalam sebenarnya.. jadi kita letak jugak atas meja..hahaha.. Ketupat tu sipi-sipi je gambar sebab ada beberapa ketul aje.. itu pun orang bagi.. Selalu kitaorang merasa ketupat kalau beraya rumah orang lain..



Gulai Ayam yang wajib guna Ayam Tua.. kurus-kurus pun sedap.. Peha Ayam yang kurus tu selalu jadi rebutan kami adik beradik..



Ermmm.. Ni daging masak apa ye?? Tak ingat.. (ke...tak tau..)


Emmmm.. Hari Raya mesti ada Burasak..hari lain pun ada, tapi saya selalu rasa nak makan waktu Hari Raya aje.. Nasi lemak (nasi aje) di bungkus dengan daun pisang (daun muda).. (cheewahh.. ye ke???main sebut aje kite nih.. rasanya betul kott..)


Ini pulak Lepat Lui / Loey / Lueh.. ape-ape je laa.. yang paling saya suka sesangat..


Saya mesti makan Lepat Lueh macam nih... Mmmm.. sedappp.. Ada orang makan dengan serunding kelapa.. terpulang laah...


Ini pulak.. orang penting Mommy... yang selalu menyibuk-nyibuk sepanjang hari Raya ni.. Sorry Agharr... Raya tahun-tahun depan boleh laaa Agharr merasa lauk pauk Raya ye.. Buat masa ni Mommy boleh cicah-cicah suap sikit-sikit je kat mulut tu..

Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un ( Fuad Al-Ariffin)

Salam Lebaran,

Alhamdulillah saya sekeluarga selamat pulang ke kampung dan kembali semula ke sini malam semalam. Sebenarnya sehari sebelum balik kampung saya dan keluarga tak merasa pelik pulak beria-ia nak balik kampung lepas subuh.. padahal bukan kebiasaan kami pun nak bertolak pagi-pagi. Dari dulu-dulu kami memang kebiasaanya pulang ke kampung waktu malam.. sebolehnya sehabis solat Isya'.

Ntah lah sepanjang minggu lepas Mama dan saya adik beradik menyebut-nyebut nak bertolak selepas subuh. Cuma kali ni baru kami terasa rancangan kami itu sebenarnya adalah perancangan dari Allah juga. Pagi itu kami semua terlajak waktu sahur. Mama ketuk pintu bilik kami sambil memberitahu adiknya (pak cik saya) dah meninggal dunia. Memang benarlah ...kerana selesai sahaja solat Subuh kami terus berangkat untuk menyempurnakan dan membawa pulang jenazahnya ke kampung halaman kami di Johor.

Semasa adik beradik dan suami saya membantu memandikan jenazahnya di masjid, saya terpandang baju raya Agharr yang ada di jual di perkarangan masjid itu. Sayu sungguh saya kerana sebelum ini saya sibuk nak cari sangat baju raya tu, tapi dalam keadaan begitu pula cara saya menemukannya. Saya beli juga satu untuk Agharr sebagai kenangan pemergian itu.

Saya dan adik beradik yang lain sangat (tersangat) rapat dengan arwah pak cik saya. Mengenangkan anak-anaknya masih kecil, tak siapa boleh meneka suratan dan takdir Allah. Dan sampai di situ sahajalah usianya seperti janjinya dengan Allah semasa mula-mula di pinjamkan nyawa dulu. Tak mengapalah, setelah lebih setahun terlantar di Hospital.. pemergiannya itu adalah yang terbaik untuknya.

Keadaan Pak Cik semasa Program Singgah Sahur 2011(TV3) awal Ramadhan baru-baru ini .


Isteri yang sentiasa tabah, berkorban jiwa raga di sisinya.

Perjalanan Akhirnya di Bumi Allah ini. Terima kasih pada mereka yang membantu menyempurnakan jenazah beliau.


Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."- Surah Al Baqarah ayat 156