Monday, February 28, 2011

Teringat Bersalin

Hari ni anak saya dah 9 bulan. Teringat masa bersalin aritu...chehh..ini alasan nak cerita sebenarnya..

Plan pagi tu lepas subuh cuma nak check je kat hospital sebab malam sebelum tu rasa sakit lebih kurang tiap-tiap 20 minit..waa..aku kira tau.. tapi takde laa tanda-tanda macam kesan darah ke, air mentuban ke, kiranya kalau doctor kata takde apa-apa, nak laa jalan-jalan beli ape yang patut. Shopping last minute nih macam-macam lah plak nak teringat. Tapi doctor sahkan dah bukak 3 cm.. terus bawak kat bilik bersalin pagi tu jugak. ingatkan kalau boleh nak mintak balik rumah dulu..tapi memandangkan kat hospital gomen tak nak lah cari pasal.. orang dah cakap elok-elok, kang tak pasal-pasal takde mood plak nak bersalin nanti.

Baring kat katil tempat bersalin tu dalam keadaan sihat walafiat memang mencabar jiwa. katil tu cuma di pisahkan dengan tirai je kan. Dengan suara bakal-bakal ibu yang tengah tahan sakit nak bersalin kat situ. yang menjerit pun ada.. Teringat kat Mak Tok ..bukan my mum tau..Mak Tok saya pesan kalau bersalin nanti diam aje.. Jangan bising2.. malu orang dengar.

Tiba2 datang lah doctor nih bagitau nak pecahkan mentuban . Ye ke?? macam gangster je bunyik..takde laa, dia cakap baik-baik,  ada bagi penerangan sekali tapi tak ingat. Saya tanye.. sakit tak masa dah water break nanti. Dia jawab memang tujuan nak bagi awak rasa sakit lah nanti boleh lah beranak. Bayangkan.. selalu kita pegi jumpa doctor sebab nak hilangkan sakit tapi kali ni nak bagi kita sakit pulak. Memang nak lari je rasanya. Tapi nak tak nak saya kena jugak keluarkan baby dalam perut nih. Nurse pulak dah siapkan baju, napkin ngan towel lipat cantik-cantik letak kat sebelah katil. Bila nurse cakap kejap lagi anak awak pakai baju ni ye. Terus saya rasa sebak.. Lepas sekian lama saya belek baju baby ni tiap-tap hari..akhirnya sampai juga hari yang ditunggu.

Dari pagi sampai tengahari kat situ sakit dah makin kuat..teringat Mak Tok kata jangan bising. taaapiii kalau dah berjam jam terbaring kat situ...perut pun dah macam nak pecah..saya kira..haruslah join the club ngan ibu2 yang lain.. Saya berselawat berzikir laa sorang2 dengan kadar pitching mengikut kadar kesakitan yang tak menentu tuh..Ibu-ibu yang lain silih berganti kat dewan bersalin tu...nampaknya baby saya masih lagi tak keluar-keluar jugak. Dalam keadaan macam tu ada sorang midwife ni pegang perut saya sambil bezikir.. terharu sangat rasanya.. teringat pulak pada Mama. 

Jam dah 6.30 petang.. baby pun tak nak keluar jugak. Memang rasa macam nak terjun bangunan je masa doctor bagitau bukaan saya 6cm. Saya harap diorang cakap..haaa hokeyy..awak boleh push sekarang.. uwaaa..mimpi laa weii..Dengan segala kekuatan.. tanpa di offer..Macam Pro..saya push sendiri, Doctor masa tu.. suruh saya sabar..Sabar puan..Sabar puan.. sejam je laagi.. Sejaaaamm???...Tapi akhirnya dengan kepakaran diaorang tu dan kekuatan saya push..push.. berjaya jugak saya melahirkan baby saya secara Normal, tanpa forcep, tanpa vacuum, Alhamdulillah.. Lega..Nak Bersalin lagi??? errmmmmm..
 
Lepas melalui pengalaman hebat ni saya terfikir.. Ye ke..masa tengah contraction tu kita boleh duduk / baring diam-diam..heheh.. Kalau boleh, nanti saya cuba lain kali.huhu.

No comments:

Post a Comment